Kasutatavus veebis (Teema 12)

 Veeb on igasuguseid rakendusi täis. Kõik need rakendused võib jagada kahte gruppi: need, mille kasutatavus on hea, ja need, mille kasutatavus on halb. Kasutatavus näitab põhimõtteliselt seda, kui arusaadav ja kui kerge on rakendust kasutada. Kõik inimesed on kokkupuutunud olukorraga, kus tekib küsimus: "Kes looks sellise halva rakenduse?" Järgnevalt toongi näite nii positiivse kui ka negatiivse kasutatavatest veebirakendustest.

Häid näiteid on väga palju, sest tänapäeval on inimesed nii mugavad, et tahavadki kõik asjatoimetused kodust ära teha. Peaaegu kõik veebipoed ongi suure hoolitsusega üles ehitatud, et inimestel oleks kerge kaupa osta. On loodud ka rakendusi, mis müüvad ainult ühte sorti kaupa. Üks selline rakendus on Steam. Steam on Valve poolt välja töötatud rakendus, kus inimesed saavad osta mänge ja nendega majandada. Rakendus on väga loogiliselt üles ehitatud: vahelehti on täpselt nii palju kui vaja ja kasutajal on väga raske ära eksida. Rakenduse saab on võimalik 10 minutiga täiesti selgeks saada, sest keerulised teed sihtkohtadeni puuduvad - kasutatakse palju otseteid. Vigu on väga raske teha, sest kõikide tegevuste juures on juhendid olemas. Alati, kui mul on vaja Steamis midagi teha, siis ma saan selle kiiresti tehtud ja mina olen isiklikult väga rahul selle rakendusega.

Kahjuks pean ma tooma halva kasutatavuse näitena välja Tallinna Tehnikaülikooli õisi keskkonna. Õisi on keeruline kasutada, sest seal on lihtsalt liiga palju infot väljas ja kõik see info on peidetud ära kuhugi imelikesse vahelehtedesse. Kõige lihtsama näitena võin välja tuua ainete deklareerimise. Mul läks semestri alguses üpris kaua aega, kuni ma sain endale õppekava kokku. Ma mäletan, et mul pidi olema kaks eraldi lehte lahti, et optimaalselt leida aineid, mida õppida. Kui tuudorid poleks seda protsessi kõigile seletanud, siis oleks olnud üpris keeruline aru saada, kuidas õppekava kokku panna. Õisi võiks lisada mingi kerge õpetuse või lihtsalt teha lehekülge arusaadavamaks. Näiteks teha uus vaheleht "Deklareerimine", kust pääseks kergesti ligi õigetesse kohtadesse. Praegu peab minema õppekavade alla ja võtma lahti eraldi lehel tunniplaanid, et normaalselt aineid deklareerida. Kõige selle jamamise pärast läheb kasutajakogemus alla, aga seda peab kasutama.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Arendus- ja ärimudelid (Teema 11)

Copylefti aspekt litsentsivalikul (Teema 7)