Silmadega juhitav arvuti (Teema 13)

 Selle nädalateema puudutas puuetega inimesi ja neile mõeldud erinevaid it tugilahedusi. Kursuse lehel olevas teemas toodi välja väga palju huvitavaid lahendusi, millest ma polnud isegi kuulnud. Kes oleks osanud arvata, et sellised asjad nagu punktkirjaklaviatuur või reljeefne hiir üldse eksisteerivad. Kui ma teemat lugema hakkasin, siis mul meenus kohe üks tugilahendus, mille kohta olin aastaid tagasi "Terevisioonis" tutvustust näinud. Minu suureks üllatuseks polegi kursuse lehel sellest räägitud ja nüüd ongi minu võimalus seda siin tutvustada. 

Tegu on silmadega juhitava arvutiga. Ma proovisin seda sama "Terevisiooni" katkendit üles leida, aga kahjuks ei suutnud. Selle asemel leidsin ühe teise video, mis annab samasuguse ettekujutuse sellest tehnoloogiast (link videole). Kahjuks pole selles klipis näidatud, kuidas liikumispuudega inimene seda kasutaks ja sellepärast ongi kahju, et ma "Terevisiooni" oma üles ei leidnud. Selles katkendis näitas üks mees, kellel puudus kontroll enda keha liigutuste üle ja sellepärast kõik kehaosad kogu aeg liikusid, kuidas ta sellist arvutit kasutab. Kui ma seda televiisorist nägin, siis ma olin tõsiselt meeldivalt üllatunud, et isegi selline mees saab arvutit kasutada.

Arvuti enda tööpõhimõte on selline: ekraani alla on pandud sensor, mis jälgib silmade liikumist ja vastavalt sellele liigutab "hiirt". Videos, mille linki ma siin jagasin, kasutatakse klikkimiseks lihtsalt aega - kui piisavalt kaua mingit kohta jälgida, siis selle peal ka klikitakse. "Terevisioonis" oli kasutusel juba uuem tehnoloogia ja seal kasutati klikkimiseks pilgutamist. Kui midagi on vaja kirjutada, siis tekib ekraanile klaviatuur, mille klahve saab jällegi vaatamisega aktiveerida. Kui on vaja mõnda lehekülge või dokumenti lugeda, siis kerib leht ennast ise alla vastavalt sellele, kui kaugel inimene lugemisega on.

Negatiivne on selle tehnoloogia juures see, et see on aeglane. Pilgutamisega klikkimise meetod võib olla kiirem, kui mittepilgutamise oma, aga see-eest võib tekkida tihedamini vigu. Inimene pilgutab vahepeal mõtlematult ja siis sellepärast võib klikkida koha peal, kus ei soovi. Positiivne on see, et see annab üldse võimaluse kasutada arvutit sellistele inimestele, kes tavalist arvutit ei saaks lihtsalt enda puude pärast kasutada. See sensor on nii hästi üles ehitatud, et see suudab isegi lugeda silmade suunda, kui pea ise kogu aeg liigub.

See tehnoloogia võlus mind juba aastaid tagasi ning ma usun, et paljud on sellest endale abi leidnud ja saavadki nüüd arvutit kasutada.

Video link: https://vimeo.com/20743733

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Arendus- ja ärimudelid (Teema 11)

Kasutatavus veebis (Teema 12)

Copylefti aspekt litsentsivalikul (Teema 7)